webkwestie Athene

Leerkracht

Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatete webkwesties / webquests of mysteryquests?

Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest.(klik hier)

A. Algemene informatie

1) Samenvatting

In deze WebQuest maken de leerlingen kennis met de hoofdstad van Griekenland: Athene. Aan de hand van vastgestelde bronnen zoeken de leerlingen informatie over verschillende bezienswaardigheden in Athene: de cultuur, de geografie en de Griekse taal. Met behulp van die informatie kunnen de leerlingen de vragen in de WebQuest beantwoorden. Om het voor de leerlingen een beetje leuk te houden zijn er behalve vragen ook enkele opdrachten. Van de kennis die de leerlingen opdoen maken ze een reisgids. Het is de bedoeling dat de reisgids een leuk en informatief ‘aandenken’ is aan de WebQuest. De WebQuest is zo gemaakt dat leerlingen zich in tweetallen zelfstandig door de WebQuest heen kunnen werken.

2) Diversen

Vakgebied: Wereldoriëntatie (Aardrijkskunde & Geschiedenis) en Taal

Doelgroep: Groep 8        

Algemene leerdoelen

De leerlingen kunnen:

Leerdoelen met betrekking tot het onderwerp. De leerlingen kunnen:

Type WebQuest: Kortlopend

Tijdsduur: 2-3 uur.

3) Aandachtspunten voor de beoordeling

De beoordeling van de reisgids kan zowel door de docent als door de leerlingen worden gedaan. Er kan gebruik worden gemaakt van het beoordelingsschema. De reisgids wordt op basis van de volgende criteria geëvalueerd:

4) Benodigde materialen

Per tweetal:

B. Toelichting WebQuest-onderdelen

1) Inleiding

In de inleiding wordt de WebQuest geïntroduceerd met behulp van een filmpje. Het is de bedoeling dat de leerlingen gemotiveerd worden om met de WebQuest aan de slag te gaan.

Het is in ieder geval van belang dat u vóórdat de leerlingen beginnen alvast de hele WebQuest heeft doorgenomen. Wanneer de leerlingen moeite hebben groepjes te vormen is het handig om van tevoren de klas in tweetallen te verdelen.

Wanneer de leerlingen nog nooit eerder met een WebQuest in aanraking zijn gekomen, is het handig om deze opdracht gezamenlijk op te starten. Dit kan bijvoorbeeld door een paar vragen te stellen over het onderwerp (bijv. Wie is er al eens naar Athene op vakantie geweest? Wie weet iets over Athene? Wie weet iets over de Olympische Spelen? Etc.). Ook is het leuk om het filmpje op de Inleiding-pagina met de hele klas te bekijken en de inleiding gezamenlijk te lezen. Maar in principe kunnen de leerlingen ook zelfstandig aan de slag.

2) Opdracht

Op de Opdracht-pagina staat precies uitgelegd wat er van de leerlingen wordt verwacht in deze WebQuest. De leerlingen kunnen hier zelfstandig mee uit de voeten. Wanneer er toch verwarring ontstaat, kunt u de opdracht klassikaal behandelen.

3) Werkwijze

Hier krijgen de leerlingen stap voor stap uitleg over wat ze moeten doen. Op de WebQuest staan vragen en opdrachten waarvan de antwoorden kunnen worden ingevuld op het antwoordenblad. In de eindopdracht werken de leerlingen de kennis die ze hebben opgedaan uit in de blanco reisgids.

Wijs de leerlingen erop dat ze de antwoorden in eigen woorden geven, en niet letterlijk uit de bron overschrijven.

4) Bronnen

De bronnen die de leerlingen nodig hebben voor het beantwoorden van de vragen en het maken van de opdrachten zijn naast de verwijzing bij het onderdeel “Handelingen” te vinden op de Bronnen-pagina. De bronnen zijn gesorteerd per opdracht.

Het is handig om van tevoren alvast de bronnen door te kijken zodat u de leerlingen kunt helpen wanneer zij er niet uit komen. De bronnen die vermeld worden in de WebQuest bevatten alle informatie die de leerlingen nodig hebben om de vragen en opdrachten te maken. Het is dus niet nodig om extra informatie te zoeken, maar het zou natuurlijk wel kunnen.

5) Beoordeling

De leerlingen kunnen hun WebQuest zelf beoordelen met behulp van het beoordelingsschema. Ze kunnen zichzelf punten geven voor verschillende taken die ze hebben uitgevoerd. Door zichzelf te beoordelen leren de leerlingen op welke dingen er wordt gelet bij een beoordeling. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen de WebQuest zelf na te kijken.

6) Afsluiting

De afsluiting vat kort samen en reflecteert op wat de leerlingen tijdens de WebQuest gedaan en geleerd hebben. Daarnaast is er de mogelijkheid voor snelle leerlingen, om nog een extra opdracht te doen.

C. Extra opdracht

Voor de betere leerlingen is er de mogelijkheid om een extra opdracht te maken. In deze opdracht plannen de leerlingen een dag van de reis naar Athene. De leerlingen moeten drie bezienswaardigheden in de gegeven kaart van Athene tekenen. Ze moeten hierbij rekening houden met het budget, en plannen in welke volgorde de bezienswaardigheden bezocht worden. Vervolgens moeten de leerlingen zelf de route bepalen die ze gaan lopen.

Deze opdracht staat niet op de WebQuest, maar moet uitgeprint worden. Dit om verwarring van leerlingen die de extra opdracht niet doen te voorkomen.